Zgłaszanie nieprawidłowości w Energy Solution sp. z o.o.
Zgłaszanie nieprawidłowości w Energy Solution sp. z o.o.
Zgłaszanie nieprawidłowości w Energy Solution sp. z o.o.
- Działając zgodnie z Ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928), w Energy Solution sp. z o.o. wprowadzona została Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Energy Solution sp. z o.o.
- Celem wprowadzenia wewnętrznej Procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Energy Solution sp. z o.o., jest dostosowanie działań Energy Solution sp. z o.o. do przepisów Ustawy o ochronie sygnalistów, nakładającej obowiązek umożliwienia Sygnalistom dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa oraz ochrony ich przed działaniami odwetowymi.
- W Energy Solution sp. z o.o. wyklucza się zgłoszenia anonimowe.
- Niniejszą Procedurę stosuje się do wszystkich osób fizycznych, które zgłaszają informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym w szczególności do:
- pracownika;
- pracownika tymczasowego;
- osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorcy;
- osób wchodzących w skład organów, w tym członków Zarządu Spółki, Prokurentów, Wspólników;
- osób świadczących pracę pod nadzorem i kierownictwem, w szczególności wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- stażystów, wolontariuszy, praktykantów;
- byłych pracowników i współpracowników;
- osób ubiegających się o zatrudnienie lub świadczenie usług.
- Zasady wynikające z niniejszej Procedury stosuje się również do:
- osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia;
- osób powiązanych z Sygnalistą;
- osób prawnych lub innych jednostek organizacyjnych pomagających Sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność Sygnalisty lub go zatrudniającej.
- Zapewnia się całkowitą anonimowość Sygnalistów zgłaszających Naruszenie bądź uzasadnione podejrzenie jego wystąpienia.
- Informacje dotyczące lub pochodzące od Sygnalistów mają charakter niejawny i objęte są całkowitą poufnością. Spółka zobowiązana jest do ochrony tożsamości Sygnalisty oraz wszelkich szczegółów dotyczących Naruszeń.
- Wyjątek od wskazanej powyżej zasady zachowania poufności stanowi sytuacja, w której:
- bezwzględnie obowiązujące przepisy powszechnie obowiązującego prawa wymagają od Spółki ujawnienia informacji dotyczących Naruszenia właściwym organom;
- nastąpi powierzenie przyjmowania i/lub analizy zgłoszonych Naruszeń wykwalifikowanemu podmiotowi zewnętrznemu przez Spółkę, na podstawie zawartej umowy powierzenia danych osobowych pomiędzy Spółką a takim podmiotem zewnętrznym.
- Każda osoba, która jest świadkiem lub ma podejrzenie wystąpienia Naruszenia, powinna niezwłocznie zgłosić ten fakt.
- Każdemu Sygnaliście przysługuje pełna ochrona przed działaniami represyjnymi, dyskryminacją oraz wszelkimi innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania, stanowiącymi lub mogącymi stanowić rezultat dokonanego zgłoszenia Naruszenia, szczegółowo wymienionych poniżej.
- Zabronione działania odwetowe obejmują m.in.:
- odmowę nawiązania stosunku pracy;
- wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
- nie zawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
- obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę;
- wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
- pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wysokości tych świadczeń;
- przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy;
- zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
- przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracownika;
- niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
- nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
- przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
- mobbingu;
- dyskryminacji;
- niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
- wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie;
- działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
- spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
- wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszenia dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia zgłaszającego.
- Do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych w Spółce oraz podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie Sygnaliście informacji zwrotnej upoważniony zostaje Pełnomocnik ds. naruszeń.
- Zgłoszenia mogą być dokonywane za pośrednictwem wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości.
- Zgłoszenie może zostać złożone na piśmie (w tym w formie elektronicznej) lub ustnie,
z wykorzystaniem jednego z poniższych kanałów zgłoszeń funkcjonujących w Spółce:
- na skrzynkę poczty elektronicznej, pod adresem: sygnalista@energysolution.pl;
- pocztą, w zamkniętej kopercie na adres Spółki: 03-736 Warszawa, Plac Konesera 8, z dodatkową adnotacją na kopercie „Do rąk własnych Pełnomocnika ds. naruszeń”;
- na spotkaniu bezpośrednim z Pełnomocnikiem ds. naruszeń, zorganizowanym nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania takiego wniosku przez Pełnomocnika ds. naruszeń.
- Zgłoszenia naruszeń prawa dokonywany są w Spółce w sposób jawny.
- Zgłoszenie powinno zawierać, w szczególności:
- dane osobowe Sygnalisty, tj. imię i nazwisko;
- w razie potrzeby, dane osoby pomagającej dokonać zgłoszenia;
- dane kontaktowe Sygnalisty, tj. adres e-mail, numer kontaktowy;
- datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia;
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię i nazwisko;
- opis naruszenia prawa oraz jego datę.
- Zgłoszenie może zostać dodatkowo udokumentowane przez Sygnalistę zebranymi dowodami oraz wykazem potencjalnych świadków, zawierającym dane pozwalające na ich zidentyfikowanie.
- Pełnomocnik ds. naruszeń odpowiada za weryfikację zgłoszeń i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazanie Sygnaliście informacji zwrotnej.
KLAUZULA INFORMACYJNA DLA SYGNALISTY
Zgodnie z art. 13 i 14 Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) informujemy, że:
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie poprzez złożenie stosownej dyspozycji w siedzibie lub przez listonosza/kuriera lub elektronicznie. Adres Administratora Danych Osobowych: Energy Solution Sp. z o. o. z siedzibą w: 03-736 Warszawa, Pl. Konesera 8, email: iod@energysolution.pl Przysługuje Pani/Panu także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO.
Podanie danych jest dobrowolne, lecz niezbędne do przekazania zgłoszenia. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe przedstawienie Pani/ Panu informacji o dalszym procedowaniu zgłoszenia. Dane osobowe będą przechowywane przez okres rozpoznania zgłoszenia, do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego oraz w celu archiwalnym.
Dane udostępnione przez Panią/Pana będą podlegały udostępnieniu wyłącznie podmiotom upoważnionym do ich uzyskania na podstawie przepisów prawa.
Administrator danych nie przekazuje danych osobowych do państwa trzeciego i organizacji międzynarodowych. Dane osobowe nie podlegają zautomatyzowaniu i profilowaniu.