Pomoc de minimis. Aktualny termin składania oświadczeń mija 28 lutego

Zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego, przedsiębiorcy, będącym małym lub średnim przedsiębiorstwem, którzy korzystali z maksymalnej ceny energii elektrycznej w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r., mają obowiązek zweryfikować swój status i jeśli kwalifikowali się do tej pomocy, złożyć informację o pomocy publicznej lub de minimis. Obowiązek o udzieleniu informacji nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego.

Termin składania dokumentów, zgodnie z obecnymi regulacjami, mija 28 lutego 2025 r. Jednakże 4 lutego 2025 r. na stronie prac Sejmu pojawił się rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1008), który może wydłużyć ten termin.

 

KROK 1: Sprawdź, czy Twoja firma była odbiorcą uprawnionym w II połowie 2024 roku

 

1 lipca 2024 r. zmieniła się definicja odbiorcy uprawnionego, co oznacza, że nie wszystkie firmy korzystające wcześniej z ceny maksymalnej nadal będą uprawnione do tego wsparcia. Do końca czerwca 2024 r. obowiązywały krajowe przepisy, natomiast teraz podstawą prawną stały się regulacje unijne.

 

Jak było przed 1 lipca 2024 r.?

 

Zgodnie z art. 2 pkt. 2 lit. b) ustawy z dnia 27 października 2022 r., odbiorcą uprawnionym mogło być mikroprzedsiębiorstwo, małe przedsiębiorstwo lub średnie przedsiębiorstwo, zgodnie z definicją zawartą w ustawie – Prawo przedsiębiorców.

W praktyce oznaczało to, że Odbiorcą uprawnionym był:

  • Mikroprzedsiębiorca – firma zatrudniająca mniej niż 10 osób i mająca obrót lub aktywa do 2 mln euro.
  • Mały przedsiębiorca – firma zatrudniająca mniej niż 50 osób i mająca obrót lub aktywa do 10 mln euro.
  • Średni przedsiębiorca – firma zatrudniająca mniej niż 250 osób i mająca obrót do 50 mln euro lub aktywa do 43 mln euro.

Kryteria te opierały się wyłącznie na danych danego przedsiębiorstwa.

 

Jak jest po 1 lipca 2024 r.?

 

Od 1 lipca 2024 r. definicja odbiorcy uprawnionego odnosi się do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014. Oznacza to, że status przedsiębiorstwa nie jest już oceniany wyłącznie na podstawie jego własnych danych, ale także z uwzględnieniem powiązań kapitałowych i organizacyjnych.

W praktyce, jeśli przedsiębiorstwo działa samodzielnie, jego wielkość określa się na podstawie jego własnych danych (liczba pracowników, obrót, aktywa). Jeśli jednak firma jest powiązana kapitałowo lub personalnie z innymi podmiotami (np. posiada udziały w innych firmach lub ma wspólników powiązanych z innymi przedsiębiorstwami), wtedy do oceny jego statusu bierze się pod uwagę całą grupę powiązanych przedsiębiorstw.

Przedsiębiorco, zweryfikuj zatem, czy Twoja firma kwalifikowała się do wsparcia. Następnie:

  • Jeśli w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r.w rozliczeniach nie zastosowano ceny maksymalnej, gdyż Twoja cena była niższa LUB nie złożono uprzednio oświadczenia odbiorcy uprawnionego – nie ma obowiązku składania informacji.
  • Jeśli w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r.w rozliczeniach nie zastosowano ceny maksymalnej, a Twoja cena na rachunkach była wyższa pomimo złożonego uprzednio oświadczenie odbiorcy uprawnionego (czyli powinna być zastosowana cena maksymalna) – należy przekazać informację o pomocy publicznej lub pomocy de minimis i złożyć stosowną reklamację.
  • Jeśli firma spełniała warunki i korzystała z ceny maksymalnej, należy przekazać informację o pomocy publicznej lub pomocy de minimis.
  • W przypadku, gdy firma utraciła status odbiorcy uprawnionego po 1 lipca 2024r, należy zgłosić ten fakt do sprzedawcy. Wówczas należy się liczyć z obowiązkiem zwrotu różnicy cenowej wraz z odsetkami.

 

KROK 2: Złóż informację o pomocy publicznej lub pomocy de minimis

 

Jeżeli firma nadal kwalifikowała się do maksymalnej ceny energii, należy wypełnić odpowiedni formularz [link]. Instrukcje wypełnienia powinny znajdować się na stronie sprzedawcy energii.

Wypełnij formularz zawierający następujące informacje:

  • Dane identyfikujące przedsiębiorcę: nazwę, adres, NIP, forma prawna, PKD.
  • Kategorię przedsiębiorcy,
  • Wartość otrzymanej pomocy de minimis lub publicznej. Informacje o otrzymanej pomocy de minimis można znaleźć w dokumentacji księgowej firmy, jak również na stronie UOKiK, korzystając z Systemu Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej (SUDOP) [link]. Wówczas weryfikacja odnośnie uzyskania ewentualnej pomocy nastąpi na podstawie wpisania NIP przedsiębiorstwa i zaznaczeniu trzech lat kalendarzowych wstecz. Składając informacje o pomocy nie należy uwzględniać wartości wynikającej z zamrożenia cen w II półroczu 2024 r.
  • Oświadczenie o spełnianiu warunków Odbiorcy uprawnionego.

Podpisz dokument w wymagany sposób:

  • Elektronicznie – kwalifikowany podpis elektroniczny, e-dowód lub Profil Zaufany.
  • Ręcznie – czytelny podpis lub imienna pieczątka.

Uwaga! Nie można wysyłać skanów podpisanych ręcznie dokumentów!

Prześlij dokument do sprzedawcy:

  • Online – przesyłając przez formularz na stronie sprzedawcy.
  • Osobiście – w jednym z salonów sprzedawcy
  • Pocztą – na adres korespondencyjny sprzedawcy

Dokumenty przekazuje się do sprzedawcy, który dokonywał sprzedaży w II połowie 2024 roku.